Wednesday, December 10, 2014

Aku Heran dengan Jiran

Sobsobsobsob...

okeh...aku sedih sbb en petani kene gi berkebun kt Kedah...tsk..tsk.. cehhh sehari je pun cembeng...hohoho..bukan pe..sebab time die takdela...abam2 hensem ni dtg umah... seb bek iman teguh...kalau x..leh mintak nombor nk wasap2..hamboiiiihhhhh..



Alkisahnya kerana Majlis Daerah Tampin (MDT) dapat aduan mengenai kereta en petani yg tersadai di bahu jalan di hadapan umah MAK MERTUA aku... ok?? baca betul2... DEPAN UMAH MAK MERTUA AKU A.K.A UMAH MAK RAZAK..(gaya bonda temah)..atas aduannya mengganggu/kacauganggu awam... Ganggu ape aku tak tau...


Ok...for uols punye info..kereta Kia kami ni terlibat dalam kemalangan raya 2013..dan tersadai di Gombak hampir setahun sebelum dibawa pulang ke umah mertua aku ni...ongkos xde nak wat abes..dpt buat sikit2...tgh kumpul duit... Dlm perancangan kami..awal bulan February 2015 insyaallah dpt imbuhan sedikit..boleh la nak kasi mantap meletop balik Decepticon kami ni...


Aku dpt call dr mak mertua aku (selang 3lorong) bgtau yg abam2 ni nak dtg rumah... "Razak ade x nak?".. "Razak da gi Kedah,mak..." jenguk kat luar..abam2 ni da sampai... takpolah den try kasi setel la...

Ye..ni adelah warning kali ke3...

Kali Pertama:- Pada hujung Nov,pada hari yg sama En Petani dah naik pejabat Majlis...dan dikatakan mereka bagi tempoh sehingga bulan Januari 2015..

Kali kedua:- 2 Disember,dan pada hari yg sama lagi sekali En Petani naik ke pejabat mintak tangguh..dah bagi surat permohonan. Tapi xdpt maklumbalas lagi.

Kali ketiga:- 9 Disember...harini...

Dari borak2 dengan mereka..ikutkan perasaan sebagai seorang manusia..bagi mereka, kereta Kia aku tu xde ganggu ape2 pun. Cuma ye la..bila da dapat aduan,mereka kena turun selesaikan. Ok,yang tu aku respek. Dalam blog ni aku xsalahkan abam2 hensem ni.. tapi aku heran dengan jiran2 mak mertua aku tu.. Ape kejadah kereta aku ni ganggu dorang?? Aku parking depan umah dorang ke?


nampak kete Kia aku tu? Ni dari sudut dari pintu umah mak mertua aku ok? Kereta tu aku parking depan pagar umah dorang ke?? tak kan?? elok je kete tu parking dibawah rimbunan pokok mangga yg ditanam mak mertua aku dimana disitulah aku menunggu saat en petani nk kenalkan aku kt keluarga die..ohh so nostalgic pokok itu...


ni dari angle jalan sebelah kiri umah mak aku... korang tengok punye luas laluannye haa...selalu aku tgk bas sekolah..lori pasir..baru sat tadi trailer panjang masuk lalu...menonong je..xde bajet2 lepas ke idak...apatah lagi keta kancil 2bijik lalu sebelah menyebelah boleh sembang2... haaa...xdela sempit mana..ganggu lalulintas dorang ke??


Haa..ni pulak dr angle sebelah kanan umah mak aku..haa tang mana nak kabo kacauganggu awam tu...aku musykil ni...kebersihan?? mak mertua aku rajin bersenam sapu sampah2 jalan raya n daun2 kering dr pokok2 dia..ko tgk gambar ni udah..bersih clear...nak harap jiran2?? duk belai anak2 kucen dlm umah takpun cuci kete sambil pasang lagu kuat2...

Bagi aku, tak puas hati kot ye pun,dtgla jumpe mak mertua aku tu.."OOO..teh..ko suh le anak ko kalih kete ni..sakit mata aku ni haa.." Xpun.. nampak laki aku kt surau .. "Eh ajak,pakcik nk wat kenduri ni haa..ekau alih keta ekau...wat semak background gambar kawen nanti jo.." Sembang depan2..pe susah...kan?

Yela..mentang2la kitorg xberduit selambak mcm korang yg leh dok tukar mozek depan umah..wat bumbung awning cantik2..upah cat,pasang lampu bagai...Yang kitorg ni kereta 2bijik ni je..nak tukar2 sesuke ati pun jenuh pikir..xmampu nak beli sampai 4bijik serumah sampai xtau nak parking mana dah kereta2 tu...tu yg nak aim parking kt kete kia tu kan? redup...bawah pokok...xdela panas kete baru korang kan?

Ade plak jiran kate nk wat kenduri..nak pasang khemah ku leh smp dpn umah mak mertua aku ni haa.. maybe kete tu nt cacatkan background gambar kawen anak die ke...mana la tau kan? beria2 tanye mak mertua aku nape abam2 MDT dtg..belum ape mak aku xcerita pasaipa lagi..dah diberi cadangan "ko suh la anak ko alih kereta tu ke bawah sana sikit..." PEKEJADAH nk suh alih ke umah org? umah sendiri pun kene saman...ni kan parking depan umah org...

3864 umah mertua aku...3926 umah aku...

Serius la...bagi aku.. ko ade masalah dengan aku..ko sembang depan2 dengan aku... tgk abam2 hensem ni... maybe xpuas hati agaknye asek sembang dengan mak mertua aku je jd org tgh..dorg sanggup dtg cari kami nk kasi setel masalah...ade aku pukul abam2 hensem tu? ade aku halau abam2 hensem tu? kamon la..sembang depan2 la..jgn main bangsat sampai susahkan orang.. kasi turun naik pejabat 1 hal... nk kene cr towing car 1 hal.. nak cr port letak kete ni 1 hal... duit nak bayar tu sume 1 hal..susahkan abam2 hensem ni pun 1 hal..sampaikan abam hensem ni kata "kdg2 hidup berjiran pun menyusahkan gak kan?" die pun pening,apa masalah dorg dgn kereta tu...siap ckp,kalau MDT xkasi setel,nak masukkan dlm paper... hak ala...hal kecik cmni nak buat frontpage utusan ke makcik??


Aku xtau sape yg mengadu ni..sbb abam hensem kate dr jiran2 mak gak..haihhh..kalau tau..mau aku dtg bawak sirih junjung ke rumah nak merisik.. "APA MASALAH MAKCIK DENGAN KERETA KAMI TU?? NAK BELI KAAA??"

1 comment:

  1. Aku tau knp diorang soh alih.. kereta tu berhantu babe!!! murni moon

    ReplyDelete

 
Get More Blogger Layouts At Hotlayouts2u.com