Thursday, December 4, 2014

Sepinggan Nasi dan Rezeki


Arini aku dapat ilham dari sepinggan nasi yang aku makan sambil menyuap anak2 aku.. Bak kata orang2 yang selalu komen kt fesbuk.. "Kalau nasi dalam pinggan,dah masuk mulut pun boleh terkeluar jika itu bukan rezeki kita"


Ye..harini aku masak ikan keli goreng bersambal,sayur kubis bunga+lobak+sotong tumis air dan telur dadar.. Aku ambil 3senduk nasi untuk suap anak2 aku dulu. Oleh sebab sambal aku buat agak pedas,so aku ambil ikan keli yg tak letak sambal.. lalu aku suap,diselang seli sayur,telur,ikan aku make sure takde tulang...suap sampai habis sepinggan tu.. Hafiz jenis tak kisah bab makan..nganga je...kadang2 die lap mulut die sbb butir2 nasi lekat kt pipi,hujung bibir...kdg2 die sedar,die kutip mkn balik.. Hanna agak cerewet,setiap aku nk suap die akan teliti dulu. Kalau takde lauk yang berkenan,die takmo makan...kadang2 aku paksa gak die makan...kadang2 die menganga je makan sebab leka bergurau dgn abang n adik dia... Lepas selesai,aku ambil nasi 2senduk untuk aku plak... kali ni aku ambil yang ade sambal..pedas,pijar lidah pun aku telan sebab sedap n selera tengah membuak dengan ikan keli. Tetiba aku kunyah sayur2 yang berbaki dari anak2 aku tadi. Sedap rupanya...aku bukan penggemar sayur. Family aku,laki aku,keluarga mertua aku,kawan2 aku pun tau betapa 'elejik'nye aku dengan sayur. Entah nape malam ni terbukak selera aku kunyah kobis bunga n carrot tu...maybe sebab ade rase2 sotong tu..huhuhu...
Bila kenyang...aku cuci tangan dan pinggan...

Copppp ape ilham yang aku dapat dari sesi makan mlm tadi...

Rezeki ni datang pelbagai cara..Kesihatan,Kekayaan,Kebahagiaan,Persahabatan dan lain2 yg korang anggap itu rezeki...Rezeki ni nikmat yang diberi oleh Allah bukan UMNO Aku bantu kekasih atiku mencari rezeki.. Walaupun aku berniaga kecil-kecilan, setiap hasil bukan untuk aku seorang... aku kongsi untuk keluarga aku terlebih dahulu..kdg2 berduit lebih,aku xbelanja brg2 yg anak2 aku mintak selalu sbb aku xnak anak3 aku nt spoiled "ape je dorg nak,mimi tunaikan" no no no..aku beli yg mana perlu je.. bg aku anak3 aku,suami dan family yang happening ni adalah rezeki utk aku...bukan semua dapat rasa bahagia itu...opkos aku akan cube bagi yang terbaik kat dorang walopun aku xsekaya nazri aziz yg leh beli umah utk anaknye rm7juta...aku dan suami akan bagi yang mana termampu dan terbaik le...takkan korang sumbat je ikan dgn tulang2 sekali sebab anak korang nak makan tulang tu..ye dak??hohoho...


Ada manusia tak kisah dengan apa yg die ade,apa yg die dapat..kadang2 rezeki atau jodoh da dekat,tolak abesss....tapi bila nak..dikutip,dicari balik... Ada manusia pula begitu teliti apa yg dia nak.. nak kawen dgn org muke mcm Fizo Omar...nk kaye dpt duit camne nak beli Lancer Mitsubishi..nak anak bile...sume diteliti dulu...kalo boleh nak perfect....tp kadang2 bila dalam keadaan tak sedar yg sebaliknya jd rezekinya..bila hati da suka,boleh jatuh cinta dgn Abu Bakar Omar..bile hati berkenan,beli kereta Inspira...xgitu komer sumer??


Biasa ibu bapa akan mengkemudiankan diri mereka.. Mereka cari rezeki dengan bersusah payah..Ada yang kerja dengan boss lelaki macam datang bulan asek nak marahhh je kejenye... Ada yang berminggu nak jual 1 barang takde customer nak beli... tapi sebab itulah punca rezeki..itulah minat kita... segalanya terpaksa... Sama gak bab jodoh n kebahagiaan... mana ada hubungan yang tak panas... buruk baik pasangan itu lah yang buatkan kebahagiaa itu tercipta..nak buat camne...dah hati sayang dgn laki bini masing-masing...ye dok???

Kadang2 rezeki yang datang kat kita,bukan dari bende yang kita minat.. Contoh bagi org meniaga... Ahhh menyampahla nak meniaga jamu...orang pandang kita mcm gile seks je jual jamu rapat2 ni.. Ahhhh menyampahla meniaga produk MLM ni...menipu je keje... Ahhhh malas la nak meniaga bende makan ni..renyah kejenye... Tapi kadang2 Allah nak bukak pintu hati...bende yang kita menyampah itu la jadi punca rezeki kita... yang menyampah tu la buatkan ekonomi stabil semula... sama gak dengan jodoh... ahh menyampahlah dengan neelofa tu...gedik2...seksi2... haaa sekarang...berebut2 nak jadi laki neelofa lepas die berhijab,baik gituuuu....


Bila kita dah biasa dengan kehidupan,kebahagiaan,kekayaan (harta/jiwa) yang ada... jangan lupa bersihkan.. berzakatlah,bermesralah,bersyukurlah Malaysia Aman.. Jaga 'kebersihan' rezeki kita...

Ok da kenyang...nak tido...tata!

No comments:

Post a Comment

 
Get More Blogger Layouts At Hotlayouts2u.com