Friday, December 19, 2014

Rawat Kulit Hanna..


Hari sabtu 13Disember, aku perasan kat dada hanna (nama manje nana) ade naik bintik bintik merah macam ruam.. biasenya kalau naik bintik2 tu,mlm da clean clear dah.. tapi aku mula perasan makin merah..berbiji2 dan bermata kudis...aku sapu bedak merah antiseptik dgn sangkaan maybe sebab peluh,almaklumlah cuaca agak terik..makin lama makin worse..makin merebak..dr dada ke leher bawa ke bahu..


So ni gambar pada pagi 18 Disember...sementara nk tunggu en petani pulang nk bawak nana ke klinik.. teruk...tapi die tak garu2..tak nanges2...means tak gatal n tak pedih..



sementara tu sempat aku bertanya kt rakan2 FB aku...so aku tertarik dgn cadangan kawan aku pasal TABLOQ tu..seacrh2 kt FB..aku terjumpa la Tabloq DRembau ni...haaa kebetulan dah dekat sgt dgn tampin..so aku terus SMS owner page tu...nk pm malas,risau xsempat berbalas..aku dah nak keluar rumah nk gi klinik... Alhamdulillah beliau pun reply SMS bgtau nk ke tampin ptg nanti..boleh COD je...


So aku ke klinik dulu...doc cek,bgtau ni bukan kayap..bkn eczema..bkn elejik...doc bgtau klu kayap,akan serang saraf sikit buatkan rasa pedih..elerjik pula takkan ambil masa terlampau lama..eczema biasanya akan berulang2 dan elergik dengan peluh,telur dan lain2.. so dia tgk jenis kt kulit nana ni more kepada infection..so doc cadangkan ambil antibiotik dan cream antibiotik selama seminggu...

So slps keluar dr bilik doc..aku ke farmasi utk ambil ubat..kat sini la sumthing yang buatkan aku berfikir banyak kali..ahli farmasi bertelingkah mengenai dos antibiotik yg patut hanna ambil..ikut kiraan si A patut 7.5ml...ikut kiraan B 5ml...so tgu jawapan doc...akhirnya 5ml...si A khabar dos antibiotik ni ikut kiraan umur dan berat badan hanna..yg B khabar antibiotik ni agak kuat utk kanak2..okkkkkk...aku agak teragak2 nak bagi tapi aku diam je..tentang cream antibotik ni pulak dorg khabar agak pedih sikit... okkkkk lagiiiiii aku seriaaaauuuuuuu....


So sementara tu aku dpt SMS dr owner page Tabloq tu...die da gerak dari Rembau..so dalam 10minit akan sampai Tampin..aku pun da settle urusan klinik..alang2 terus gi jumpe beliau kat depan Giant.. sampai sana..aku turun sementara encik petani tgu dalam kereta...hanna jerit nangis nak ikut aku..so en petani bukak pintu kereta untuk hanna..

"Laaaa bini Razak ke????" aku toleh...aku tak kenal...tapi rupanya die kawan sekolah en petani.. Laaa..rupenye member laki aku rupanye..kecik benor FB ni...hahaha.. ok..selepas dpt khidmat nasihat cara penggunaan Tabloq..aku pun balik.. selepas mandi petang tu...aku sapukan tabloq kt nana...sebelum tidur pun aku sapu lagi...


esok paginya aku tengok dah tak merah berbiji2...cuma halus2 dan mula mengering... lepas mandi..aku sapu lagi...


dan bila aku tengok da hilang je masker tu..aku sapu dan sapu dan sapu...takpe..based tanah liat... Tabloq ni macam masker lumpur..bau tak best tapi takdela teruk mana...boleh tahan lagi...hohohoho....

dan petang tadi....mmg nampak kesan yang bagus....tanpa ubat doc...aku cume sapu minyak zaitun utk lembutkan kudis2 supaya tak berbekas..


So aku memang rekemen korang yg ade masalah kulit try TABLOQ ni... thanx kepada Ween sbb rekemen..n thanx kpd kawan razak tu gak...

Harga??? Bukan RM50...Bukan RM35...Bukan RM20...RM15 pun tak sampai....


RM8 je....hohohohoho

No comments:

Post a Comment

 
Get More Blogger Layouts At Hotlayouts2u.com