Wednesday, August 29, 2012

Aku Takde Degree..Ko Ade?


Berapa saat korang tgk kartun tu menari2 td???hahahaha..!

Ok...aku sebenarnye xtau nk update psl ape... Merdeka pun da dekat...kompem jem stoberi kt KL ni nanti... bunyik2 jet da bising atas bumbung umah aku nk wat pertunjukan nanti.. Encik Petani pun diarahkan berarak ari Jumaat ni sempena merdeka... agak kurang akal org yg anjurkan ni... Orang nak gi sembahyang jumaat der... Lepas bg salam, xdan imam nak bace doa kot da terkocoh2 nak kene gi berarak...adoyai... Ape salahnye korang meriahkan masjid2... solat sunat syukur ke sbb negara da merdeka...solat sunat taubat ke sbb enjoy2 mlm merdeka...  Atoyaiiii....xpela, manela tau Stadium Bukit Jalil nanti dorg wat solat jumaat dlm stadium tu nanti ke kan...kate negara OIC... ^_^

Malas nak cite psl politik...sbb aku xminat politik...sbb tu aku benti amek degree time Matrik dulu...sbb aku xmo further dlm bidang politik..hahaha! Korang xnak tanye aku ke "eh..xmenyesal ke ko benti belajar weh?" okla korang xnk tanye...biar aku jwb pertanyaan diri aku sendiri itu...hehe.. Tipula aku xmenyesal..tambah2 pulak kawan2 aku sume ade degree...aku cume lulusan matrik je... tapi aku yakin ade hikmah gak...bagi aku degree bkn penjamin masa dpn... aku bekerja di saat kawan2 tgh perah otak buat assignment..hoho.. but finally dapat gak aku beli kereta wira even second hand... xde pun tokey kereta tu tanye " Hey, Amoi! Lu ade degree? Lau xde degree lu xleh beli ini kereta".. xde...xde...hahaha! Alhamdulillah da dkt 5thn kereta tu setia dgn aku...da abeh byr da pun...haha!

Time kapel dgn encik petani... xde pulak die ckp "Eh..lu ade degree?Klu lu xde degree..lu jgn harap dpt jd awek gua" kalau encik petani ckp mcm tu kt aku dulu...kompem aku rijek.."Lu dgn degree lu boleh blah!" hahahaha! Ade degree pun jd petani jugak... :p Nk cr calon bini pun nak kene ade degree? Bukannye dgn degree tu leh nilai ko reti masuk dapo..urus rumahtangga..bahagia ever after...kan?kan?kan? hohoho.. rilek je aku n encik petani idup da 4thn kapel....(alhamdulillah sehingga di saat aku menulis ni la...)

Seumo idup aku..da berapa tempat keje...alhamdulillah la even xde degree aku senang dpt keje... yg penting jangan memilih...n in same time minat dgn skop bidang keje...melampau la klu da xde degree mintak position CEO company besar...lain la klu korang ade mak bapak yg kaye raye yg ade bkk bisnes sendiri...even korang xpass UPSR pun dorg bg ko position CEO...hahahaha! Aku sedar diri lagi la aku ni hanye lulusan SPM...so aku cari yg sesuai dgn kelulusan aku jela...hoho! aku pas benti belajar kt matrik,aku mmg da keje hotel as receptionist...da sampai tahap supervisor..dpt offer dr Shangri-La Putrajaya...tapi aku keje kejap je..sbb aku da malas keje bershift...3thn kot dlm bidang Customer Service ni..hohoho..pastu aku keje sbg kerani kilang sbb nak tau selok belok keje admin mcm mane...pastu aku tukar sbg Marketing Coordinator..yg ni best sbb aku jumpe ramai org n uruskan event2 teambuilding company...last sekali aku keje sbg Account Assistant...yg ni lagi mabeles..belajar accounting n jumpe2 org gak... alhamdulillah dorg xpandang pun sijil2 aku ke ape ke... xde pun dorg tanye.. "Lu ade degree?" tapi dorg kagum dgn experience aku..tu je..

Aku benti keje bila aku da start mengandung...haaa time mengandung pun Allah bg gak aku rezeki even xde degree...masih cukup lagi makan minum pakaian even encik petani sorang2 je berkebun...alhamdulillah... da jadi ibu n surirumahtangga pun xperlukan degree... Nak belajar memasak pun,xde Chef Yah cakap "Ko kene ade degree baru mak leh ajar kamu".. Alhamdulillah leh lagi bg encik petani n hero mkn even xsedap mana...hohoho!

So conclusion dari cerita aku..even aku xde degree..alhamdulillah aku memiliki kehidupan yang aku mohon diberkati oleh Allah swt...Aku masih lagi boleh merasa nikmat bekerja,memiliki kereta,memiliki suami,memiliki anak2, boleh memasak dan mempunyai pengalaman hidup yg aku hargai seumur hidup aku.. Xsemestinye ade degree korang rase mabeles n hebat...berapa ramai siswazah yg menganggur? siswi2 yg xkenal lengkuas n halia? siswa2 yg nk keje kerani? Apa yang Allah kurniakan syukuri je...Alhamdulillah




p/s: Korang ade degree?? Kalau xde,jgn bace blog aku!
      Siyes kene sumpah seranah klu aku ckp cmtu...hahahaha!


No comments:

Post a Comment

 
Get More Blogger Layouts At Hotlayouts2u.com