Friday, August 10, 2012

Cerekarama-rama...Cikgu Jali Raya Lagi

Sinopsis:

Tahun ni Cikgu Jali mmg heksaited...almaklumla da berapa tahun tak dapat berkumpul dgn family untuk sama2 beraya di kampung halamannye di Kedah...tahun ni dgn adenye 5 org cucu and dapat berkumpul anak n menantu,terpancar keheksaitedan beliau....

ni Cikgu Jali dgn 3org cucunye lagi selain hero n heroin

Semalam Cikgu Jali dikursuskan di Key Ell...di Key Ell..**ala2 lagu Sleeq n Najwa Latif**..so die terus je menelefon aku yakni golden daughternye supaya berbuka bersama2 dgn beliau di Jalan TAR... so korang tau2 je la sempat ke kitorg nak berbuka bersama2??? So,dgn penuh rase hormat..aku ckp supaya die berbuke je kat hotel n kami akan dtg lepas waktu berbuka...so roger n out~

-----------------------------------KISAH AKU DAN 7E-------------------------

Sebelum ke sana,kami singgah di 7E dkt rumah aku untuk beli air n roti untuk alas perut ketika berbuka nanti..kompem harung jem beb... bermula la adegan yang hampir wat aku hilang pahala di bulan puasa di dlm 7E itu...alkisahnye.....

Ting Tong..bunyik alarm pintu menandakan ketibaan aku di dalam kedai 7E itu..aku lihat sekumpulan manusia yang berbeza bangsa dgn aku sdg kumpul beramai2 seolah2 mcm family gathering di situ... ohh rupenye family budak cashier tu... gaya dorg wat mcm kedai 7E tu anak dorg yang punyer... ade ke hangkut mak,bapak,adik,macha,tanggeci sumer lepak2 di situ??? apa kejadahnye????? tapi disebabkan aku ni memiliki anti sosial yang tinggi maka aku xberapa nak hirau dgn situasi tersebut...

Aku pun amek sebotol kecil twister,air kotak ribena,sebungkus roti sambal ikan bilis and sebungkus roti perisa coklat...dengan berbekalkan rm10 yang encik petani bagi..aku dgn kondifen n yakin lagi pasti bahawa duit itu mencukupi untuk membayar... maka dgn anggunnye aku melangkah ke kaunter bayaran...aku rase aku sorg je customer time tu...tapi aku terpacak di kaunter hampir 5minit sedangkan cashier itu sedang rancak bersembang dgn bahasa yang aku langsung xfaham sambil tengok2 handphonenye... aku tenung die lama2 pun xfaham2 bahasa kot... aku xnampak lak ade pekerja2 lain di situ..hanye die n family die... so oleh kerana aku ni nak kejar masa **aku bukan hindustan yang nak nyanyi2 menari2 golek2 dulu** aku pun bersuara " Hello...!" yela..nak bagi salam kang die xfaham plak... dgn langkah mcm xikhlas nak bekerja die dtg ke kaunter... n tetttt...tettttt...tetttttt..tetttttt... die tag bar kod barang2 aku td n tekan punat2 kibod kat kaunter...

Aku tengok kt screen.. RM15.60!!!!! What The Fairytale???? die wat muke selamber je tunggu aku bayar... maka berlaku la dialog Matematik aku dan dia

Aku : Twister berapa?
Cashier : RM 2.50 (die xleh tipu sbb mmg ade tanda harga)
Aku: Ribena?
Cashier : RM 1.40
Aku: Roti?
Cashier : RM 1.00
Aku : Ini roti??? (ye..bahasa melayu yang common diucapkan ketika berurusan dgn kaum ini)
Cashier: Rm 0.70
Aku: Now..u kira berapa semua???
Cashier : **kira balik**

................ RM 5.60


So...why u cakap RM 15.60 tadi???? aku xbuta,aku xpekak...mmg tertera RM15.60.... lepas jd FBI...rupenye die tag topup maxis rm10... lagi sekali What The Fairytale???? bile mase aku mintak topup??? haaa..nampak x..nampak x... nak tipu customer??? aku bayar rm5.60 tu n terus blah...aku xnak maki..aku xnak marah...aku xnak komen... sbb aku pikir bulan puasa..encik petani yang sedang tunggu aku di dalam kereta dgn hero n heroin serta masa untuk aku berjumpa dgn abah tercinta aku...

ello...tolonglah jangan nak tipu customer...nak tipu biar secara bijak...aku pun membebel dlm kete untuk 3minit...arghhh..nampak sgt die nak topup n aku lak yg kene bayar....ewahhhh...~!!!

"...segala kata cacian yang telah aku makikan membuatkan pahala ku kosong..kosong..kosong...."


--------------------------- SKILL CIKGU JALI ---------------------------------

Encik Petani & Cikgu Jali

Setibanye di Safwan Plaza...encik petani berbuka dgn twister n roti serta beberapa batang rokok sementara menanti ketibaan YB (Yang Boroi) Cikgu Jali... Bile nampak kelibatnye..beliau tercari2 kereta kami.oh ye,die xtau yg kete kami da tukar kaler...ofkos die tersangka kete kami adalah BMW... **tangan kt dada mata ke atas**

So,pada mulanye CJ (glemer lak panggilan camni) cadang nak beli baju2 raya untuk cucu2nye n anaknye yang comel ni kat sogo...almaklumla rini die kan ensem dapat bonus...hahahaha!! tapi aku xmo sbb aku kenal sangat perangai abah aku yang suka tawar menawar harga (kepakaran beliau merugikan peniaga2).. tau2la sogo bukan leh tawar2 ni...mau kene halau dgn pak guard kan???hehehehe...

selepas bertekak,berdebat,berbincang...kami setuju shopping di sekitar jalan tar je..maka bermulalah kisah keheksaitedan abah aku sorang ni...hehehe...

**maaf xde gambar..xkuasa aku nak snap2 gambar dgn keadaan nak bawa anak2 didlm lautan manusia**

Sebelum tu..kami pekena Char Kuey Teow kt gerai yang betul2 dpn Safwan Plaza tu dkt dgn trefik light... sedapppp...bukan sebab lapar...tapi mmg sedap... encik petani yang dah makan nasi lemak sebungkus pada mulanye pun sanggup order lagi char kuey teow tu..**kuat makan kan??** lepas rehat seketika..bermula la ekspedisi mencari baju raya cucu2 Cikgu Jali...

Dari satu ke satu kedai..kitorg mencari..aku menolak stroller n cilok sana sini...parking tepi sementara tgu Cikgu Jali belek2..n sikit2 die akan tanye "padan x dgn raihan?" "padan x dgn dilla?" "padan x dgn amsyar?" "padan x dgn hafiz?" wahhh aku da mcm perunding fesyen gitu... tu belum lagi die tanye harge n tawar menawar...
Encik petani yang tgh dukung hero pun tolong pilihkan...oh ye hero xdibenarkan berjalan sbb dikhuatiri hilang...ye amat2 xselamat di situ... bile harga xberpatutan kami blah... heran aku nape majoriti indonesian yang berniaga di situ????

kadang2 heroin jadi tumpuan peniaga2 di situ..ramai je yg nak agah...nak cium..peluk..dukung... "baiknye anak adik...diam je shopping tempat2 mcm ni"... antara dialog2 yg didengar... rahsia aku..sblm shopping,sila isikan tank perutnye dgn susu dgn mencukupi n insyaallah KURANG die wat konsert secara live...x lupe juge puting kesayangan die...hehehehe..tapi bile die wat konsert di khalayak ramai terpaksalah aku tinggalkan cikgu jali n encik petani sementara aku cari kawasan yang lapang sikit untuk aku dakap heroin...

korang dinasihatkan kalau shopping dgn cikgu jali haruslah memiliki kesabaran yang tinggi...yeee...bayangkan chef yah pun boleh surrender sampai sanggup duduk dalam kete berjam2 sbb tak sanggup lama2 shopping dgn cikgu jali...hahaha... die punye skill tawar menawar mmg leh diiktiraf sbg master la... bayangkan 2pasang baju yang harga asalnye RM80 die boleh dpt dgn harga RM50...selagi die xdpt,selagi tula die try bargain...hohohoho!! kalau yg peniaga yg degil sikit..abah aku ni xdemand lebih2...paling tak pun abah aku blah je...hahaha! tapi kadang2 aku psycho abah aku ni 'da murah sgt la tu" supaya beliau xteruskan usaha murni beliau itu....hehe..

--------------------ENCIK PETANI DISERANG PMS-------------------------

dari satu kedai ke kedai...lintas jalan..belek setiap yang nampak berkenan... maka terjadilah satu insiden yang wat encik petani hampir hilang sabar... encik petani tolong sorong stroller n sampai satu kedai tu,kami amek keputusan nak terus ke jalan raya sbb keadaan makin sempit... bayangkan uacapan 'excuse me" "maaf,tumpang lalu" tu da asek sebut...sampai la kt kedai tu,Cikgu Jali yang tgh dukung hero terus ke jalan raya...diikuti dgn Encik Petani yang tgh sorong stroller...die pun dgn berhemah sebut 'pakcik,tumpang lalu"...n terlanggar la sikit tayar stroller terkene kt tumit kaki sorg pakcik ni...

pakcik tu pusing belakang terus memandang muke encik petani dgn muke xpuas ati..sumpah kerek gile muke... boleh die sound " INI KEDAI LA...TAK BOLEH KE SEBUT TUMPANG LALU???" mmg kurang ajar n xbertamadun...wahhhhh aku yang kt belakang encik petani pun rase menyirap je dgn pakcik yang kurang jelas pendengarannye tu...memandangkan orang terlalu ramai n bersesak2 encik petani terus blah dgn muke xpuas ati... aku tau,silap haribulan mmg kena gak pakcik tu kang....

see...ni la org melayu ke indon kita...nak suruh org beradab tapi diri sendiri pun biadap...sumpah rase mcm nak bagi jurus 7siku je kt muke die...tapi maybe kami lebih beradab maka kami abaikan je insan2 yang kerek ni...tapi aku xpuas ati gak sbb die la encik petani jadi badmood mengalahkan aku ketika PMS...hohohoho!!

selepas selesai beli baju2..kami lepak2 minum hilangkan dahaga...waktu tu encik petani da baik moodnye...asalkan bagi die rokok n give him time...**walaupun ade gak aku teremo sbb die badmood...hati wanitaku terhiris pilu di saat itu...cewaahhhh**


-------------------------- ENDING-----------------------------------------------
maka..sblm pulang ke pangkal jalan Balakong...cikgu jali pun agih2kan baju2 uutk cucu2 die yakni hero n heroin..hasilnye...


mekaceh atok... we love u!!!


P/S: encik petani bersyukur sbb aku berjaya mengawal nafsu untuk berbelanja di sini...hahahahaha!!!



2 comments:

 
Get More Blogger Layouts At Hotlayouts2u.com