Wednesday, August 15, 2012

Spisis Hati apakah kamu?


Ape impression korang bile tgk gambo hero aku ni?

A- Pekejadah mak die ni...dahla bg hero makan roti yg dikutip dr lantai...sempat lagi snap gambo!! xde modal nk hapdet blog la tu...

B- Pekejadah mak die ni...hero just pakai pampers je...xbg pakai baju ke??? xprihatin langsung la mak die ni....

C- ni mesti mak die bajet anak die tgh comel sbb tu gi snap gambo...

D- kesemua di atas...

tik tok tik tok...tetttttttttttttttttttttttttttttttttttttt.... masa da tamat! haaa pe jawapan korang?? A?B?C?D? hehehe....

kalau ade korang bg jawapan salah satu di atas...sebaik2nye ubahlah sikap negatif yg ade dlm diri korang... yeah!!! terkena korang...tp betul la kan?hahahaha... yup..bile kita bercerita ttg impression sumernye byk negatif dr positif... tapi klu bende2 nampak baik...banyak positif dr negatif...hahaha...toksah tipu~!

Cara termudah..korang pilih E...bertanya keadaan sebenar sebelum jump conclusion...yes..itu amat2 perlu..etlis korang da bebas dari terfitnah or terbuat dosa...tanye pendapat n penjelasan dulu.... xdela korg gi sebar secara meluas bende2 yg xbetul...ni nak gi sebar "Weh...ade ke hetty bagi anak die makan roti yg dikutip di atas lantai...kalau korang tgk gambo..nauzubillah da mcm budak tepi jalan..bla bla bla" **mengumpat=dosa"

Ekceli gambar ni di ambil di halaman umah aku pada pukul 6pm td...disebabkan time2 cmni aku da biasakan anak2 aku n mak die mandi...so kebiasaannye aku akan tanggalkan pakaian dorg n tgalkan pampers je n tgu giliran nak mandi..**gile la klu tanggalkan pampers sekali...mau merata kang najis2 mukhafafah di rumah kang** so biasanye aku mandikan heroin dulu sbb pas mandi heroin terus tido,so tenang nak mandikan abgnye pulak...kalau mandikan hero dulu,pas mandi die terus main luar ketike aku tgh mandikan adik die...aku xsuke die berpeluh2 time abah die balik keje nt...bior wangi....

Lagi satu...sebenarnye die xkutip pun roti2 tu...ekceli die tgh nak pujuk sekor kucing luar dtg makan...yeeee die tgh carik2 roti tu sbb nak bagi sekor kucing jalanan yg sesat dtg ke laman umah aku makan...tapi kucing tu malu2 kucing **da mmg kucing..haha** tapi mmg betul aku snap sbb bajet die comel mcm mak die.. hahaha!!

meowww meh le mamam roti neh.....


hehehe...mmg follow abah die yg penyayang kucen....so..ape motif entry aku rini? ekceli aku nak cite jenis2 hati manusia yg aku pernah kenal di bumi Allah ni.. Alhamdulillah Allah bagi aku ujian n pengalaman untuk mengenali spisis2 hati manusia...

Sebenarnye setiap manusia ade impression negatif dlm diri masing2....percayala...cume terpulang pada korg berapa lama nk pegang dgn impression korg tu...klu nk pandang negatif je...org tu buat pe pun korg tetap pandang negatif.. contohnye impression korang bajet sumone ni seorang yg riak...bile die bersedekah,korang tetap ckp "eleh...riak r tu..nk tunjuk baik r tu konon bsedekah....blablabla **mengumpat**" padahal hamba Allah tu mmg ikhlas nk bersedekah...korang nk hulur duit sehengget kt peminta sedekah kt psr mlm pun "isy...sindiket ni...jgn bagi..wat rugi duit je bg kt dorg ni"...see.. fhm x maksud aku???hohoho... rilek r der..jgn terase..

Cube klu korg  punye 1st impression tu positif... bile nmpk org bsedekah " Subhanallah..mulianya hamba Allah tu...baiknye hati mamat tu" walhal die derma tu sbb nak ngorat awek tgh lalu dpn mate...hahahaha! see...aku pun ternegatif gak.... insaffffff....hehehe!

Aku bukan nak tunjuk bagus or bajet bagus **terpulang pada impression korang**.. aku da byk terkena sepanjang aku hidup di bumi Allah ni... bile 1st impression aku positif kt sumone ni...tetibe rupenye backstabber aku...kutuk ngate ngumpat bla bla bla aku... ade gak yg aku pandang negatif pada permulaannye..tapi at last aku yg malu sendiri sbb rupenye die lagi mulia dari aku..subhanallah...!! Bila aku wat kebaikan..ade org umpat keji aku,ade yg bg semangat yg baik... bile aku wat kejahatan..ade yang menegur (cara keras/lembut) and tak kurang ade yg join sekaki....

meh kite tengok spisis2 hati yg sempat aku kaji dlm dunia ni...

1) IRI HATI

- haa yang ni sumer org ade...toksah nipu!!haha...! cume yg membezakan ape yg korang dengki....~ eh jangan xtau ade gak kategori dengki yang baik... contohnye korang dengki kawan korang lebih berilmu... "isy..jeles aku weh die dpt 5A..ni yang aku nak berusaha lagi!" see..korang dengki bende yg baik n in same time korg nak atasi dgn berusaha... tapi jangan la korang dengki bende yg baik tapi korg atasi dgn cara tak baik.. "isy...si Razak tu dpt naik pangkat...xpe esok aku buat surat layang bgtau die tido bawah meja..bior pengarah sound die" haaa yang tu xmo ye tuan2 n puan2... xbaik gitu....hehehe..

ade gak kategori dengki yang xbaik... "eh eh bang...jiran sebelah dpt baju raye baru bang...jelesnye saye bang!!!" pastu korang paksa2 laki korang beli baju raye baru...bile laki korang xbelikan,korang hempuk dgn lesung batu..haa xpasal2 xcium syurga...haha! cer la korang bersyukur etlis korang ade gak baju kurung nak pakai lagi dari insan2 yg lagi daif dr kite ni...Alhamdulillah...!

2) BUSUK HATI

-haa yang ni jenis xleh terima Qada' n Qadar yg Allah tetapkan...ade gak jenis ni berlaku kat org2 yg kurang muda **kang ckp tua,xleh terime kenyataan**... niat di hati nk bermenantukan anak org kaye...tapi si anak berkenan dgn pompuan yg biase2 je... sah2 le anak ko tu lelaki xperlukan wali...nak gak kawen dgn pompuan tu...korang xleh terime hakikat sbb xdpt kikis harta bakal besan yg ko cadang nk g pinang....mule r ko g canang satu dunia yg pompuan tu bomohkan anak ko...santaukan ko...letak iblis hantu puaka segala kt umah ko...padahal ko yg gi cari bomoh serata dunia sbb nak pisahkan anak ko n pompuan tu... xcukup dgn tu...ko gi serang family pompuan tu mcm ko hebat sgt... da abeh akal..ko gi pinang bini org nk dijadikan menantu... ko gile ke ape??? tula busuk ati sampai bini org pun ko nak kawenkn dgn anak ko... insaf2 le bedah oi!!

3) HATI-HATI

-haa yang ni korang sume kene ade... jangan korang igt org yg korg percaye tu betul2 leh dipercayai... silap2 die la musuh korang yg sebenar.. depan korang perghhh korang la kawan baik dunia akhirat...belakang korang...diumpat dikeji dihina dicaci dimaki di bla bla bla.....yg ni jenis korang kene hati2...kang hati terluke xde plaster yg leh tampal dgn sempurne....hohoho!! spisis hati2 ni biasenye suke bg impression negatif supaye etlis die xrase kecewa sgt klu impression die betul...tp spisis camni la org susah nak berkawan/kawen.. terase diri xdipercayai gitu...

4) HATI BATU

-yang ni korang bg air zam zam 7gelen pun susah nak lut ni...tegur la camne pun..bukan leh terime..lagi korg kene tempelak ade...bg die,die je betul..korang je salah...walhal da termaktub dlm fakta yg sahih lagi sah pun...spisis camni korang hanye leh doakan dilembutkan ati je...dr korang terasa,baik korg abaikan je spisis camni...

5) BAIK HATI

-untung r kalau korg jumpe spisis camni...insyaallah even korang ni sejahat mana pun,die cube bimbing korang ke jalan yg benar..terpulang korang ni spisis hati batu ke or hati org...hahaha! Insyaallah....

6) MAKAN HATI

- yang ni kalau korang yg dr spisis baik hati yg berkawan/berkawen dgn spisis hati batu....korg otometik jd spisis makan ati...tp jaga2 dgn spisis makan ati ni... die simpan dalam2 wooo...sekali meletup..nyesal xsudah...hohoho!!

okla...aku malas nak melalut...aku pun xtau kenapa aku tulis bab2 hati ni...mungkin sbb hati aku tgh terluke ni...**walhal nak cite psl impression** kahkahkahkahkah!!!

p/s: jam menunjukkan 1.34am...patutla aku weng semacam je... gudnite!!

2 comments:

 
Get More Blogger Layouts At Hotlayouts2u.com